Jak medytować? Medytacja dla początkujących

  • by

Pierwsza podróż z medytacją

Istnieje wiele sposobów jak medytować i zapewne każda doświadczona osoba ma na to swój indywidualny sposób. W tym artykule postaram Ci się przybliżyć moje podejście do tej kwestii oraz zapoznam Cię z ogólnymi zasadami, które pozwolą wykreować Twój własny i najlepszy dla Ciebie sposób medytacji, dzięki któremu będziesz czerpać z niej maksymalnie dużo korzyści. 

Zanim w ogóle rozpoczniemy medytację, warto zapoznać się z informacjami o tym, w jaki sposób się przygotować (wszelkie informacje znajdziesz opisane tutaj – Trzy rzeczy przed medytacją ). Kiedy już nasze całe otoczenie jest odpowiednio przygotowane, zastanówmy się nad tym, jakie cechy są charakterystyczne dla medytacji i z czym Ci się ona kojarzy. 

Medytować w grupie czy samemu?

W moim odczuciu postrzegam ten proces jako czynność, którą wykonuję indywidualnie lub z grupą ludzi, o tym samym nastawieniu co moje. Medytacja grupowa wymaga  jednak  posiadania już pewnej wprawy, dlatego skupimy się tutaj na indywidualnej praktyce. 

Opis prawidłowej pozycji do rozpoczęcia medytacji

Kolejnym ważnym elementem jest Twoja postawa. Pomimo, że medytację można wykonywać zarówno siedząc na krześle, stojąc, czy nawet leżąc, z pewnością najlepsze rezultaty osiągniesz w momencie kiedy 

Twoja praktyka będzie się odbywać podczas klasycznego siadu na podłodze z poduszką. W tym momencie postaraj się zwrócić uwagę na swoje ciało. Najprostszą pozycją będzie próba przyjęcia zwykłego siadu po turecku. Dla osób bardziej rozciągniętych lub zaawansowanych polecam ułożenie nóg w półlotos, a nawet medytowanie w pełnym lotosie.

Następną częścią ciała, na którą powinieneś zwrócić swoją uwagę jest ułożenie Twoich rąk. W zależności od preferencji oprzyj swoje nadgarstki luźno na kolanach, a następnie połącz opuszki kciuków z palcami wskazującymi. Alternatywnie złóż ręce w koszyczek (nie splataj palców), a następnie połącz kciuki tak, by wraz z dłońmi tworzyły owal. W tym ułożeniu staraj się oprzeć palce około 4 cm poniżej pępka.

Na drodze do kreacji prawidłowej pozycji podczas medytacji, swoją uwagę powinieneś także skupić na kręgosłupie. Poczuj, że jest on wyprostowany, jednak nie staraj się go nadmiernie wyprostować, ponieważ może to prowadzić do urazów oraz dyskomfortu podczas medytacji.

Ostatnim elementem jest Twoja głowa. Pamiętaj, aby była ona lekko podniesiona do góry. Oczy pozostaw zamknięte.

Pierwsze pełne wejście w stan kontemplacji

Na tym etapie mamy już przygotowane wszystko czego potrzebujemy, aby rozpocząć medytację. Wystarczy teraz uruchomić ten cały proces dodając do niego najważniejszy element czyli oddech. 

Wdech…Wydech… Wdech…Wydech… Wdech…Wydech….. Wdech…Wydech….. 

Rozpoczynamy powtarzanie tej sekwencji. Na początku staraj się skupić jedynie na ruchach Twojej klatki piersiowej, nie ekscytuj się nadmiernie, staraj się nie zwracać uwagi na pojawiające się myśli. Po prostu oddychaj.

Podstawowe techniki oddechowe

Na drodze zdobywania doświadczenia w medytacji dostrzegłem, że wraz ze stopniem zaawansowania coraz dłużej można skupiać myśli, przez co panująca próżnia może wydawać się dłużyć. Tak samo jak w przypadku osoby początkującej zwykłe oddychanie od samego początku może zniechęcić w pewnym stopniu. Warto tutaj zastosować odpowiednie sekwencje wykonywania wdechów i wydechów, aby zmaksymalizować szansę na wejście w stan medytacji bez odstraszania się od niej.

Technika 1.

Weź powolny wdech, pozwól swojemu ciału by trwał, obserwuj go i odliczaj w myślach około 5-8 sekund. Następnie zrób zatrzymanie, poczuj jak nabrane przez Ciebie powietrze w płucach przepływa przez Twój organizm. Pozostań w tym stanie przez około 3 sekund. Następnie zrób długi powolny wydech. Pamiętaj, aby nie był on maksymalnym wydechem oraz zawsze pamiętaj o tym żeby Twój wydech nie był krótszy niż wdech.

Technika 2.

Weź powolny wdech, odliczaj 2 sekundy, następnie zrób zatrzymanie na 2 sekundy. Powtórz tę czynność jeszcze dwukrotnie. Gdy już będziesz na pełnym wdechu, zatrzymaj się i zrób swobodny wydech.

Technika 3.

Weź jak najdłuższy powolny wdech ( ok 6-10 sec) następnie przez tyle samo czasu zrób zatrzymanie, a następnie zrób wydech trwający dokładnie tyle czasu co wdech. 

Twoje własne flow

Na początku swojej sesji wykonaj od 15 do 20 wdechów jedną z technik, przez cały czas mając na uwadze to w jaki sposób oddychamy. Dzięki nim łatwiej będzie Ci wejść w stan swoistego transu, który przyczyni się do lepszej medytacji.

Posiadając całą tą wiedzę warto pamiętać o tym, że prawidłowe nawyki wyrabiamy przez 21 do 30 dni zatem regularna praktyka jest kluczem do sukcesu. Zaplanuj sobie jedną porę w ciągu dnia, podczas której będziesz się oddawać tej praktyce i powtarzaj ją co najmniej 3 razy w tygodniu. 

Czas jaki poświęcisz na medytację zależy tylko od Ciebie. Z początku prawdopodobnie będą Ci bardziej odpowiadać krótkie sesje, natomiast nie przejmuj się tym, z czasem Twój organizm sam zacznie się domagać dłuższych sesji wraz z odkrywaniem samego siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *